Omdat er zoveel inhoud en betrokkenheid wordt gecreëerd op een Newl-mediaplatform, bewegen moderne markten nu “met de snelheid van denken”. Er worden voortdurend nieuwe producten gemaakt of verplaatst. Een effectieve marketeer moet zijn product voortdurend herpositioneren. Ze moeten begrijpen wanneer ze deze herpositionering moeten uitvoeren in deze nu nieuwe snelle markten die nog maar kort geleden niet bestonden. Dit is analoog aan de dagen van de vroege autohandel. Moderne marketing werd ontwikkeld tijdens de branding van de begindagen van de auto in de jaren 1900. Begin 1923 had Ford’s Model T 57% van de binnenlandse automarkt in handen. General Motors had slechts 12,7%. Men dacht visit https://vinyadmedia.nl/ dat GM Ford nooit zou passeren. Albert Sloan, CEO van General Motors, begreep de structurele veranderingen op de binnenlandse automarkt. Deze kennis van een snel veranderende markt stelde GM in staat Ford in te halen en de marktleider van vandaag te zijn.
Nieuwe media hebben enorme hoeveelheden informatie gecreëerd. Deze grote hoeveelheid informatie en de snelheid waarmee deze kan worden verzonden, verandert voortdurend het paradigma waarop bedrijven en markten opereren. Om een sterk merk te creëren, moet een marketeer begrijpen wanneer er een belangrijke verandering heeft plaatsgevonden.
Twee dingen die de marktparadigma’s hebben veranderd, zijn globalisering en socialemediaplatforms. Deze twee dingen hebben veel inhoud gecreëerd die moet worden ontwikkeld en gemakkelijk kan worden getransporteerd. Het mooie van sociale media is de betrokkenheid die het creëert tussen klanten en merken. Bedrijven hebben nu een kennisbank om producten te maken die klanten echt nodig hebben in een vorm die ze echt nodig hebben. Klanten definiëren hun producten echt voor een producent. Het is bijna alsof bedrijven slechts kleine spelers zijn in de marketing van hun eigen producten.
Onmiddellijke herpositionering creëert geheel nieuwe bedrijven en bedrijfsmodellen waardoor zelfs hoofdlijnbedrijven van de ene op de andere dag drastisch evolueren. Socialemediaplatforms hebben ervoor gezorgd dat Ford Motor Company is geëvolueerd van een autobedrijf naar een merk voor sociale media. Met een nieuwe technologie genaamd In Sync is een Ford-auto niets meer dan één grote iPhone op vier wielen.
Deze technologie is ontstaan omdat Ford betrokken was bij hun klanten. Sinds 1997 probeert Ford een antwoord te vinden op GM’s in autotechnologie. Na met klanten te hebben gesproken, ontwikkelde Ford een technologie voor sociale media die de auto nu HET PLATFORM maakt. De technologie van General Motor die een paar jaar geleden onoverkomelijk leek, is nu een non-factor in de auto-industrie. Sociale mediatechnologieën hebben een omkering van de rollen gecreëerd vanaf de jaren 1930. Sociale media, onder leiding van Alan Mulley, hebben Ford getransformeerd tot een belangrijke speler op de markt.
Deze plotselinge, enorme paradigmaverschuivingen zijn de reden waarom het percentage bedrijven dat buiten de top drie van hun branche valt, is gestegen van 2% in 1960 tot 14% in 2008. Deze intense snelle paradigmaverschuivingen, veroorzaakt door sociale media, hebben de seismische veranderingen die in veel markten plaatsvinden. Veel huidige CEO’s kunnen zoiets basaals niet definiëren als in welke branche ze zich bevinden en wie hun concurrenten in hun branche zijn.