Een van de meest voordelige elementen van interactieve teambuilding-videogames is hun vermogen om interactie-obstakels te slechten. In verschillende kantoren kunnen interactieproblemen optreden wanneer werknemers niet voldoende kansen hebben om verbinding te maken buiten de officiële instellingen. Teambuilding-taken creëren een ontspannen omgeving waarin mensen veel eerlijker teambuilding activiteiten op eigen locatie kunnen deelnemen. Bijvoorbeeld, een videogame als “2 Realities and a Lie” stelt individuen in staat om individuele verhalen te delen, wat een gevoel van kennis en gemak onder personeelsleden bevordert. Deze informele communicatie helpt mensen om zich nog comfortabeler te voelen bij interactie op specialistische taken, wat leidt tot een veel openere uitwisseling van concepten en reacties.
Structuurvertrouwen is nog een belangrijk eindresultaat van interactieve teambuilding-videogames. Vertrouwen is fundamenteel voor elke vorm van efficiënte groep, en zonder vertrouwen kan partnerschap worden uitgerekt. Games zoals “Depend On Falls”, hoewel eenvoudig, vereisen dat werknemers in wezen op elkaar leunen, wat een fysiek symptoom creëert van het vertrouwen dat ze in hun collega’s moeten hebben. Hoewel vertrouwen op drops misschien verouderd lijken, kunnen moderne varianten met geblinddoekte taken of barrièreprogramma’s vergelijkbare voordelen bieden. Wanneer een individu geblinddoekt is en rekent visit https://handproject.nl/ op zijn collega’s om hem door een barrièreprogramma te leiden, moet hij erop vertrouwen dat zijn collega’s hun voordelen in gedachten hebben. Zulke trainingen creëren een gevoel van eenheid en motiveren mensen om vatbaar te zijn, een ervaring die de banden tussen werknemers aanzienlijk kan versterken.
Games die de nadruk leggen op samenwerking kunnen bovendien de relevantie van aandachtsvaardigheden benadrukken. In een videogame als “Quiet Line-Up”, waarbij werknemers zichzelf volgens een bepaalde volgorde (zoals geboortedagen) moeten rangschikken zonder te praten, waren aandacht en non-verbale interactie belangrijk. Deze taak instrueert individuen om heel goed op de activiteiten van hun collega’s te letten en lichaamsbewegingen te analyseren. Deze vaardigheden zijn overdraagbaar naar dagelijkse communicatie op kantoor, waar efficiënt luisteren vaak net zo belangrijk is als praten.
Interactieve videogames kunnen ook een gevoel van toevoeging en gelijkheid onder werknemers bevorderen. In elke groep kunnen er mensen zijn die zich minder positief of juist meer geboekt voelen. Wanneer iedereen gemotiveerd is om deel te nemen aan een videogame, helpt het om de speelruimte te nivelleren. Taken zoals “Balloon Tower”, waarbij groepen moeten samenwerken om het hoogste raamwerk van ballonnen te construeren, creëren een omgeving waarin ieders inbreng nuttig is. De informele aard van de videogame staat stillere werknemers toe om hun concepten toe te voegen zonder de stress van een officiële conferentie-opstelling. Bijgevolg voelen deze mensen zich over het algemeen veel meer opgenomen en gewaardeerd, wat leidt tot een extra verenigde en betrouwbare groepsdynamiek.
Bovendien kunnen interactieve teambuilding-videogames de managementvaardigheden binnen een groep verbeteren. Niet elk personeelslid ziet zichzelf misschien als een leider, maar wanneer ze zich in een videogame-situatie bevinden, kunnen ze zichzelf op onverwachte manieren de leiding nemen. Games zoals “Leader of the Load”, waarbij één persoon zijn geblinddoekte groep moet leiden met een doolhof met behulp van alleen gesproken instructies, kunnen verborgen managementkwaliteiten blootleggen bij mensen die anders de leiding zouden kunnen vermijden. Dit helpt de hele groep om hun collega’s in een nieuw licht te zien, waarbij wordt vastgesteld dat management niet beperkt is tot een bepaalde functie of titel, maar op verschillende manieren kan worden getoond.
Teambuilding-videogames hebben meestal een dubbele functie: ze zijn leuk, maar bieden ook een belangrijk kenmerk. Wanneer werknemers taken uitvoeren waarbij ze moeten samenwerken om problemen op te lossen, krijgen ze doorgaans meer erkenning voor elkaars vaardigheden. Videogames die zich bijvoorbeeld richten op creativiteit, kunnen de verschillende standpunten binnen een groep benadrukken en deelnemers ertoe aanzetten om de verschillende betalingen van hun collega’s te waarderen. Deze taken laten ook zien hoe verschillende individuen analytisch benaderen, wat een belangrijk inzicht kan zijn bij het omgaan met problemen in de echte wereld. Het wordt eenvoudiger voor medewerkers om op elkaar te vertrouwen als ze weten wie uitblinkt in logisch redeneren of snel kan denken onder stress.